آشنایی با سود پرک

سود پرک چیست ؟

سود پرک ماده‌ای جامد و سفیدرنگ و به شکل پرک شده و یا گرانوله با دمای ذوب ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲,۱۳ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد. مشخصات و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده به صورت جامد سفید رنگ و بدون بو می‌باشد. نقطه ذوب این ماده 321 درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن 385 درجه سانتی گراد است. سود کاستیک، به سهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید و به همین دلیل، باید هنگام حمل و نقل، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد. سود سوزآور، در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن هنگام استفاده باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. سود سوز آور به رنگ سفید و بدون بو می‌باشد و به صورت پرک یا پولک و یا گرانوله عرضه می‌شود. این ماده شیمیایی در آب بسیار محلول است. حل شدن سود سوز آور در آب فرآیندی گرماده بوده و در اثر حل شدن آن در آب گرمای زیادی آزاد می‌شود. سدیم هیدروکسید در اتانول و متانول حلالیت کمتری دارد در حالی که در اتر و دیگر محلول‌های غیر قطبی حل نمی‌شود.
 

روش تولید سود پرک از سود مایع:

سود مایع (هیدروکسید سدیم) تولیدی شرکت های پتروشیمی اروند، پتروشیمی،آبادان، پتروشیمی بندر امام،کارخانجات تولیدی  شرکت کلران سمنان، شرکت صدرای قم، شرکت کبودان ارومیه، شرکت نیرو کلر اصفهان، شرکت پارس کلر تبریز و سایر واحدهای تولیدی توسط تانکرهای ویژه حمل سود مایع  به کارخانجات زنجیره ای و تحت پوشش و نظر کیمیا تجارت چیستا در تهران، خوزستان، بندر امام، بندر ماهشهر، بهبهان، رامهرمز، تبریز و قم منتقل شده و ضمن انجام فرآیند تلغیظ در خطوط تولید با طراحی نوین و مدرن تحت نظر پرسنل مجرب به سود پرک جامد با خلوص 98 الی 99 درصد که به صورت پولک‌های سفید رنگ است تبدیل و ضمن بسته بندی اصولی و با نام برند چیستا  به صورت مستقیم و یا توسط نمایندگی های مجاز در سطح استان‌های کشور و به قیمت رقابتی عرضه می‌شود.
 
 
 

تهیه سود مایع به روش ممبران :

هیدروکسید سدیم ماده شیمیایی به عنوان محصول واکنش کاتدی در فرایند الکترولیز نمک طعام به شیوه های دیافراگمی، غشایی و جیوه ای قابل تهیه می باشد لیکن نوع حاصل از فرایند شیوه غشایی خالص تر است.
 
 
 

تولید سود پرک

سود پرک  با استفاده از سود کاستیک مایع تولید شده در پتروشیمی‌ها طی فرایند تغلیظ و تبخیر تولید می شود. واحدهای تولیدکننده سود پرک به منظور تولید سود پرک از سود مایع استفاده می‌کنند. در فرایند تولید سود پرک ابتدا سود مایع ۵۰% به وسیله تانکرهای مخصوص حمل سود کاستیک مایع  به کارخانه‌های تولید کننده سود جامد کاستیک منتقل شده و پس از آن سود مایع طی فرآیند تولید در خطوط تبخیر، ضمن تبخیر آب موجود در آن و طی مراحل و نظارت دقیق به سود جامد  پرک با خلوص %۹۹-۹۸% تبدیل می شود.
 
 
 

کاربرد سود پرک :

سود پرک به عنوان باز قوی و بسیار پرکاربرد در صنعت می باشد. حدود 56 درصد سود پرک تولید شده در صنعت مورد استفاده  قرار می گیرد که 25 درصد آن در صنعت کاغذ سازی می باشد. سود پرک همچنین در تولید نمک های سدیم و مواد شوینده، تنظیم pH، و سنتز آلی استفاده می شود.
 
سود پرک از قرن‌ها قبل استفاده می شده است. مصریان باستان از سود سوزآور در غلظت های پایین به همراه خاکسترهای گیاهی برای تهیه آب قلیایی استفاده می نمودند.
 
سدیم هیدروکسید یک چربی گیر قوی است و زمانی که در تماس با چربی قرار گیرد به راحتی آن را در خود حل می کند.
 
تولید سود سوزآور در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد، از جمله در تولید مواد شیمیایی ( ۵۰ درصد)، ابریشم مصنوعی، خمیر کاغذ و کاغذ ( ۱۵ درصد)، آلومینیوم ( ۱۰ درصد)، مواد پتروشیمی و پارچه ( ۵ درصد)، صابون و مواد شوینده ( ۵ درصد) بکار می‌رود. همچنین در آزمایشگاه‌ها برای تعیین غلظت اسیدهای مجهول در سنجش حجمی (تیتراسیون) اسید–باز از محلول قلیایی هیدروکسید سدیم استاندارد استفاده می‌شود.
 
سود پرک در صنایع غذائی، صنایع شیر، صنعت کنسرو سازی، صنعت نوشابه سازی
 
سود پرک در کارخانجات قند و شکر، کارخانه جات روغن و در تولید چربی‌گیرها
 
سود پرک در صنایع فلزی و تولید شیشه، صنایع روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری
 
سود پرک در صنایع دارو سازی، الکل سازی، آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع وابسته
 
سود پرک در خنثی سازی اسید، باطری سازی و حفاری چاه‌های نفت و سایر صنایع
 
سود پرک در صنعت دارو سازی، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی
 
سود پرک در صنعت تولید مواد شوینده و ضدعفونی کننده
 
سود پرک در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
 
سود پرک در ساخت رزین های اپوکسی
 
سود پرک در صنعت تولید کارتن و کاغذ
 
سود پرک در صنعت چرم و نساجی
 
سود پرک در صنعت رنگ رزی
 
سود کاستیک در تولید کارتن و کاغذ
 
سود سـوز آور در صنـایع چرم و نساجی
 
سود سوز آور در تولید سلول های سوختی
 
سود سـوز آور در تولید انواع مواد شیمیایی
 
سود سوز آور در ساخت داروهای ضد انعقاد
 
سود کاستیک پرک قوی‌ترین چرب گیر صنعتی
 
کاستیک سودا در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
 
هیدروکسید سدیم در خنثی سازی اسید و باطری سازی
 
سود پرک در تصفیه آب و فاضلاب برای کاهش اسیدیته آب
 
سود جامد پرک در تولید چرب گیرها و سایر صنایع وابسته به آن
 
سود کاستیک پرک در صنـایع غـذائی، صنـایع شـیر، کنسرو سازی
 
سود پرک کاستیک در نوشابه سازی, کارخانه قند و شکر، کارخانه روغن
 
سود سـوز آور پرک در صنایع دارو سازی ، الکل سازی و آرایـشی و بهداشتی
 
هیدروکسید سدیم در صنایع فلزی و تولید شیشه، روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری
 
در صنعت پالایش نفت و گاز، از سود کاستیک برای حذف ترکیبات اسیدی از گازهای سوختی پیش از ورود به محیط استفاده می شود. به عنوان مثال گازهایی که از سوزاندن سوخت های فسیلی منتشر می شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی اکسید گوگرد هستند. یکی از راه‌هایی که برای حذف اکسیدهای گوگرد وجود دارد، شست و شوی گازهای سوختی با استفاده از محلول سود کاستیک می باشد.
 
از سود سوز آور در حالت مایع (سود مایع) برای تمیز کردن محیط (رزین‌ها) و سیستم کروماتوگرافی استفاده می شود. مزیت استفاده از سود کاستیک برای پاکسازی محیط و سیستم کروماتوگرافی شامل بازده مناسب، هزینه اندک و سهولت در تشخیص و شناسایی مقادیر به جا مانده آن می باشد. همانند سایر عامل های پاکسازی کننده، هنگام استفاده از سود سوزآور، از روش مخصوص و ویژه برای پاکسازی سیستم ها و محیط های کروماتوگرافی باید استفاده شود.
 
دو مورد از مهمترین محصولاتی که حاوی سود کاستیک هستند و در مصارف خانگی استفاده می شود، محلول های لوله بازکن و محلول های سفید کننده هستند. در خانه اغلب لوله ها به دلیل روغن و چربی مسدود می شوند. محلول های تمیز کننده و لوله باز کن که حاوی سدیم هیدروکسید هستند (به شکل جامد یعنی سود پرک یا به صورت محلول در آب یعنی سود مایع) چربی ها را به صابون که محلول در آب است، تبدیل می کند. همچنین هنگام حل شدن سود پرک در آب میزان زیادی گرما آزاد می شود. این گرما نیز به رفع گرفتگی لوله ها کمک می کند. سدیم هیدروکسید در صورت تماس به پوست و چشم انسان آسیب می رساند. اگر مقدار زیادی سود پرک به لوله گرفته وارد شود، گرمای ایجاد شده در اثر واکنش با آب می تواند موجب به جوش آمدن آب شود. که بر اثر این اتفاق، ذرات آب و سود کاستیک به اطراف پاشیده می شود. برخی لوله بازکن ها حاوی ذرات ریز آلومینیوم نیز هستند، آلومینیوم به سود کاستیک در آب واکنش می دهد و گاز هیدروژن تولید می کند. حباب های هیدروژن به آشفته کردن محلول و در نتیجه باز کردن لوله‌های گرفته و مسدود شده کمک می کند.
 
 

 

آخرین مطالب
بازرگانی شیمیایی فتوحی

شرکت بازرگانی فتوحی تامین کننده مواد شیمیایی ،یک گروه جهانی مستقر در ایران است که مواد شیمیایی و خام را در موارد مختلف با تجارب عمیق صنعتی تولید و تهیه می کند. از سال 2017 هدف ما تأمین و توسعه منابع شیمیایی رقابتی از انواع مختلف تولید با بهترین کیفیت بوده است. شرکت ما در حال صادرات مواد شیمیایی به بیش از 5 کشور در خاورمیانه است. تیم ما با مهارتهای حرفه ای در تهیه مستقیم تولید از مدیریت منابع تدارکات و تأمین منابع تولید ، تمام تلاش خود را می کند تا همه چیز را به بهترین نحو ترتیب دهد تا شرایط مناسب برای مشتریان ما فراهم شود.